16. Июл 2024

Sõbrad Kuramaal

ERMi sõprade selle aasta teine kultuurireis viis naabrite juurde Kuramaale ( läti keele Kurzeme, liivi keeles Kurāmō) Vana- Liivimaa lugu meenutama. Kohtusime suitidega, kes siiakanti saabusid 17. sajandil ja kes oma usku (suitid on katoliiklased) ja kultuuri jätkuvalt au sees hoiavad. Suitid on suured sõbrad meie setodega – mõlema rahvakillu vaimne ja materiaalne kultuur on UNESCO kaitse all. Meie laulsime, tantsisime ja einestasime koos nendega, imetlesime mitut näitust, saime otse autorilt Dace Nastevičalt kingiks neli raamatut suitide kohta meie muuseumi raamatukogule ning andsime omalt poolt koos rätikuraamatuga üle kutse ERMi.

Kandava linnas (esmamainimine 1230 Candowe nime all) vaatasime üle foogtide residentsiks olnud ordulinnuse varemed, Kirikumäe ja kauni luteri kiriku.

Sabiles, mis maailma põhjapoolseim viinamarjanõlvadega linn, jalutasime nende nõlvade vahel, maitsesime kohalikku kuulsat siidrit ja andsime au vanaprouale, kes valmistab rahva rõõmuks nukusid (“Kui inimesi vähe, tuleb neid juurde teha”). Esimese päeva sisse mahtus veel üheksal künkal asuv romantilise vanalinnaga Talsi. Edasi viis tee meid rannikule Kolka sarvele (Kolkasrags), kus kohalike arvates päike puhkab – siin kohtub päikesetõus loojakuga, kuna ühest ja samast paigast paistab lõpmatu horisont nii itta kui ka läände. Vanas liivlaste keskuses Mazirbes (esmamainimine 1387) käisime kirikus ja andsime seal au liivi lipule, mille värvid roheline, valge ja sinine sümboliseerivad randa, nagu seda oma paadist näeb kalamees: roheline mets, valge liiv ja sinine meri. Jalutasime vanal surnuaial, kus ei puudunud legendidest ümbritsetud libahundi haud ning jõudsime ka 1939. aastal hõimurahvaste abiga ehitatud liivi rahvamajja. Hoone arhitektid oli Erkki Huttunen ja Visvaldis Paegle.

Kuramaa südames paikneb maaliline väikelinn Kuldīga, mis oli kunagi Kuramaa hertsogiriigi esimene pealinn. Jalutasime 17.- 19. sajandil ehitatud vanalinnas ja üle kärestikulise Venta jõe viiva vana kivisilla. See 18. sajandist pärit 164 meetri pikkune tellissild on üks Euroopa pikimaid ja koos 200 meetrit allavoolu asuva Euroopa kõige laiema joaga on linna maamärgiks ja sümboliks.

Käisime Ventspilsi vabaõhumuuseumis ja vaatasime merele Lätimaa kõrgeimal liivakaldal Jurkalnes. 1411. aastast pärit Jaunpilsi lossis nautisime stiilset keskaegset nn kahe munga lõunasööki (ei mingeid nuge- kahvleid, käsi sai loputada roosilehtedega lõhnastatud vees).

Sellel värvikal reisil saime palju uusi teadmisi, värskendasime varasemaid ja seda kõike rõõmsas meeleolus, nagu sõpradel juba palju aastaid kombeks.

Rohkem pilte leiad: https://www.facebook.com/ermi.sopradeselts

Suur- suur tänu Germalo Reisidele!